Ο ρόλος του εκαιδευτικού στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό σχολείο. Στις 14,18 και 20 Ιουνίου, 17:00-21:00, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγίων Αναργύρων- Καματερού
Παναγιώτης Μανιάτης
Δρ. Πανεπιστημίου Αθηνών
pmaniat@primedu.uoa.gr
Η πολυπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού διαμορφώνει νέα δεδομένα στο σημερινό σχολείο, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη προσαρμογής του στα νέα κοινωνικο-οικονομικά, πολιτισμικά, αλλά και επιστημονικά δεδομένα. Σε αυτό το πλαίσιο ο εκπαιδευτικός αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα για την αποτελεσματική διαχείριση της ετερότητας στην σύγχρονη πολυπολιτισμική τάξη. Θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από διαπολιτισμική ικανότητα αλλά και επάρκεια στο επίπεδο της παιδαγωγικής του κατάρτισης, στοιχεία που θα του επιτρέπουν να κινείται με ευελιξία σε διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις και μεθοδολογικές επιλογές.
Στο σεμινάριο θα τεθούν τα χαρακτηριστικά του διαπολιτισμικά ικανού εκπαιδευτικού, ο οποίος μπορεί να διασφαλίσει τους όρους ανάπτυξης της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, στην τάξη του, καθώς και ζητήματα που αφορούν την προσωπική του ταυτότητα (στερεότυπα και προκαταλήψεις) αλλά και την επαγγελματική του ταυτότητα (αναστοχασμός, στοχαστοκριτικός εκπαιδευτικός).
Στη συνέχεια θα αναζητηθούν μεθοδολογικά σχήματα σύνδεσης της θεωρητικής γνώσης με τη διδακτική πράξη. Θα προταθούν προσεγγίσεις που συμβάλλουν στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως είναι η έρευνα δράσης, η οποία οδηγεί στην κριτική ανάλυση της διδακτικής πράξης, αλλά και στην αυτοβελτίωση και την αυτοεπίγνωση του εκπαιδευτικού. Επίσης, το ενδιαφέρον στρέφεται στις διδακτικές παρεμβάσεις με διαπολιτισμικό προσανατολισμό, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν και να οδηγήσουν στην αξιοποίηση της πολιτισμικής πολλαπλότητας της σχολικής τάξη, καθώς και στην ανίχνευση και την καταπολέμηση του ρατσισμού. Τέτοιες διδακτικές προσεγγίσεις αποτελούν η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η συνεργατική μάθηση, αλλά και η αξιοποίηση βιωματικών μαθησιακών διαδικασιών οι οποίες προάγουν την ενεργό συμμετοχή του μαθητή, ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την υπευθυνότητά του, ενώ αναπτύσσουν μια κριτική θεώρηση της πραγματικότητας.
Η θεωρητική προσέγγιση πλαισιώνεται από ενδεικτικά παραδείγματα, μελέτες περίπτωσης και ασκήσεις βιωματικής εμπλοκής των εκπαιδευτικών
Προσθέστε το σχόλιό σας…. την άποψή σας …
Παναγιώτης Μανιάτης
Δρ. Πανεπιστημίου Αθηνών
pmaniat@primedu.uoa.gr
Η πολυπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού διαμορφώνει νέα δεδομένα στο σημερινό σχολείο, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη προσαρμογής του στα νέα κοινωνικο-οικονομικά, πολιτισμικά, αλλά και επιστημονικά δεδομένα. Σε αυτό το πλαίσιο ο εκπαιδευτικός αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα για την αποτελεσματική διαχείριση της ετερότητας στην σύγχρονη πολυπολιτισμική τάξη. Θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από διαπολιτισμική ικανότητα αλλά και επάρκεια στο επίπεδο της παιδαγωγικής του κατάρτισης, στοιχεία που θα του επιτρέπουν να κινείται με ευελιξία σε διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις και μεθοδολογικές επιλογές.
Στο σεμινάριο θα τεθούν τα χαρακτηριστικά του διαπολιτισμικά ικανού εκπαιδευτικού, ο οποίος μπορεί να διασφαλίσει τους όρους ανάπτυξης της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, στην τάξη του, καθώς και ζητήματα που αφορούν την προσωπική του ταυτότητα (στερεότυπα και προκαταλήψεις) αλλά και την επαγγελματική του ταυτότητα (αναστοχασμός, στοχαστοκριτικός εκπαιδευτικός).
Στη συνέχεια θα αναζητηθούν μεθοδολογικά σχήματα σύνδεσης της θεωρητικής γνώσης με τη διδακτική πράξη. Θα προταθούν προσεγγίσεις που συμβάλλουν στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως είναι η έρευνα δράσης, η οποία οδηγεί στην κριτική ανάλυση της διδακτικής πράξης, αλλά και στην αυτοβελτίωση και την αυτοεπίγνωση του εκπαιδευτικού. Επίσης, το ενδιαφέρον στρέφεται στις διδακτικές παρεμβάσεις με διαπολιτισμικό προσανατολισμό, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν και να οδηγήσουν στην αξιοποίηση της πολιτισμικής πολλαπλότητας της σχολικής τάξη, καθώς και στην ανίχνευση και την καταπολέμηση του ρατσισμού. Τέτοιες διδακτικές προσεγγίσεις αποτελούν η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η συνεργατική μάθηση, αλλά και η αξιοποίηση βιωματικών μαθησιακών διαδικασιών οι οποίες προάγουν την ενεργό συμμετοχή του μαθητή, ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την υπευθυνότητά του, ενώ αναπτύσσουν μια κριτική θεώρηση της πραγματικότητας.
Η θεωρητική προσέγγιση πλαισιώνεται από ενδεικτικά παραδείγματα, μελέτες περίπτωσης και ασκήσεις βιωματικής εμπλοκής των εκπαιδευτικών
Προσθέστε το σχόλιό σας…. την άποψή σας …
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
πειτε την γνώμη σας .....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Το Biotevma.blogspot.gr δεν φέρει καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια των επισκεπτών. Ο σχολιαστής είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για οποιοδήποτε περιεχόμενο καθιστά διαθέσιμο μέσω του συστήματος σχολιασμού.