Την έκθεση της Μαρίας Γενιτσαρίου με τίτλο «Καλλιγραφικές Αποτυπώσεις σε περγαμηνή: Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν» εγκαινιάζει τη Δευτέρα 1 Οκτωβρίου και ώρα 20:00 το Ίδρυμα Ευγενίδου
H καλλιγράφος Μαρία Γενιτσαρίου εκθέτει μια σειρά περγαμηνών, στις οποίες αποδίδει παραδοσιακά παραμύθια της Ιαπωνίας καθώς και προσωπικά κείμενα του Λευκάδιου Χερν.
Τα κείμενα του Εθνικού Ποιητή της Ιαπωνίας και Ελληνικής καταγωγής συγγραφέα και δημοσιογράφου Λευκάδιου Χερν, έχουν μεταγραφεί και διακοσμηθεί σε ζωική περγαμηνή με την χρήση υλικών και τεχνικών του μεσαιωνικού χειρογράφου.
Οι Μεγαλογράμματες και Μικρογράμματες γραφές που έχουν χρησιμοποιηθεί προέρχονται από ελληνικά χειρόγραφα από τον 6ο έως τον 13ο μ.Χ. αιώνα, ενώ τα μέσα γραφής τους είναι το μελάνι και το φτερό, συνήθως από χήνα ή παγώνι.
Η ιδιαιτερότητα της περγαμηνής ως υλικού, τα έντονα χρώματα των μελανιών, το φύλλο χρυσού και ασημιού και τα διακοσμητικά στοιχεία από διάφορους πολιτισμούς συνθέτουν μαζί με τις καλλιγραφικές γραφές μια εικόνα των κειμένων ιδιόμορφη και εντελώς πρωτότυπη.
Η Μαρία Γενιτσαρίου μιλώντας για τη δουλειά της αναφέρει:
«Η γραφή ήταν ανέκαθεν ένας από τους πιο σημαντικούς τρόπους έκφρασης της ανθρώπινης φύσης. Η καλλιγραφία από την άλλη εξέφραζε πάντα τα ιδιαίτερα στοιχεία της προσωπικότητας του κάθε ατόμου, ασχέτως χώρου, χρόνου, φυλής και γλώσσας.
Όταν γύρω στο 1994 πρωτοείδα ελληνικά διακοσμημένα χειρόγραφα, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η διαφορετική αίσθηση που αποκτούσε το κείμενο ανάλογα με τη γραφή και τη διακόσμηση που είχε επιλεγεί για το εκάστοτε χειρόγραφο.
Πώς δηλαδή οι λέξεις και τα γράμματα αποκτούσαν όγκο και δύναμη στις επίσημες μεγαλογράμματες γραμματοσειρές ή γίνονταν ανάλαφρα στολίδια στις μαργαριτόπλεκτες μικρογράμματες.
Το δεύτερο στοιχείο που με εντυπωσίασε ήταν το φως και η διαφάνεια που απέπνεε το χειρόγραφο ως έργο τέχνης. Ευτυχώς για μένα η εποχή μας μου δίνει την ευχέρεια να χρησιμοποιήσω υλικά και τεχνικές διαφορετικών εποχών και σχολών επιλέγοντας την κάθε μία ανάλογα με το κείμενο που θέλω να μεταγράψω/διακοσμήσω και τον σκοπό που θέλω να επιτύχω.
Ο σκοπός μου ήταν και είναι ένας: Να αναδείξω το ίδιο το κείμενο δίνοντάς του πίσω τη δυναμική και τη μοναδικότητα που τόσο εύκολα ισοπεδώνεται στην εποχή μας, στην οποία ο όγκος της πληροφορίας είναι συνήθως πιο σημαντικός από το περιεχόμενό της.»
Και για να το περιγράψει πιο γλαφυρά τη δουλειά της, η Μαρία Γενιτσαρίου χρησιμοποιεί τα λόγια του Λευκάδιου Χερν:
«Επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούν πια να δουν το χρώμα, τις αποχρώσεις που έχουν οι λέξεις, τη μυστική φανταστική κίνησή τους, επειδή δεν μπορούν να αφουγκραστούν το ψιθύρισμα των λέξεων, το θρόισμα που κάνουν τα γράμματα το ένα μετά το άλλο, το ονειρεμένο φλάουτο, τα ονειρεμένα τύμπανα που απαλά και παράξενα παίζουν οι λέξεις, επειδή δεν αισθάνονται τον μορφασμό των λέξεων, τη συνοφρύωση και την έξαψη των λέξεων, το κλάμα, τη λύσσα, το πανδαιμόνιο και την ανταρσία των λέξεων, επειδή δεν αισθάνονται καθόλου τη λάμψη των λέξεων, το άρωμα και τη δυσοσμία τους, την απαλότητα ή τη σκληράδα, τη στέγνια ή τους χυμούς των λέξεων, είναι λόγος αυτός να μην προσπαθήσουμε να τους ωθήσουμε να τα ακούσουν, να τα δουν, να τα αισθανθούν όλα αυτά;»
Διάρκεια Έκθεσης: 1 έως 14 Οκτωβρίου 2012. Ώρες λειτουργίας καθημερινά: 10:00 -20:00. Eίσοδος ελεύθερη.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ειδικά για τους μικρούς μας φίλους
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Καλλιγραφικές Αποτυπώσεις σε περγαμηνή: Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν», το Ίδρυμα Ευγενίδου προσκαλεί τους μικρούς του φίλους (ηλικίας 10-13 ετών), σε ένα ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τη Μαρία Γενιτσαρίου και περιλαμβάνει ξενάγηση στην έκθεση και κατόπιν εργαστήριο στη Βιβλιοθήκη, σχετικό με την ιστορία της ελληνικής καλλιγραφίας.
Κατά την διάρκεια της ξενάγησης τα παιδιά θα ταξιδέψουν μέσα από τις ιστορίες του Λευκάδιου Χερν, ενώ στο εργαστήριο θα γνωρίσουν τους τρόπους γραφής που χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα από τον 1ο έως τον 11ο μ.Χ. αιώνα, καλλιγραφώντας και μεταγράφοντας τα δικά τους κείμενα. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί τις ακόλουθες ημερομηνίες και ώρες:
Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 18:30 - 19:30 και
Πέμπτη 11 Οκτωβρίου, 18:30 - 19:30.
Η είσοδος είναι ελεύθερη, απαραίτητη όμως είναι η κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα της Βιβλιοθήκης: 210 – 9469631 και 32.
Μαρία Γενιτσαρίου
Βιογραφικό Σημείωμα
Γεννήθηκε το 1966 στον Πειραιά. Σπούδασε ελεύθερο σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, γραφικές τέχνες και αγιογραφία σε εργαστήρια των Αθηνών καθώς και παλαιογραφία στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας. Έχει εικονογραφήσει αρκετά παιδικά παραμύθια, κόμικς και ποιητικά κείμενα, όμως ο κύριος όγκος δουλειάς της αφορά στην ελληνική καλλιγραφία και μικρογραφία.
Με κύριο μέσο το μελάνι χρησιμοποιεί υλικά όπως η περγαμηνή, ο πάπυρος, το φύλλο χρυσού κ.ά., για να μεταγράψει και να διακοσμήσει κλασικά και σύγχρονα κείμενα. Με τον τρόπο αυτό το αισθητικό αποτέλεσμα αποπνέει ατμόσφαιρα μεσαιωνικού χειρογράφου.
Ίδρυμα Ευγενίδου, Γραφείο Τύπου:
Εύη Γαρδίκη, e-mail: gardiki@eugenfound.edu.gr
Φωτογραφικό υλικό για τα ΜΜΕ σε υψηλή ανάλυση, σχετικά με την έκθεση, διαθέσιμες στο
ftp://eugen.eugenfound.edu.gr/GENITSARIOU
Αφήστε τα σχόλια σας…. τις απόψεις σας …
H καλλιγράφος Μαρία Γενιτσαρίου εκθέτει μια σειρά περγαμηνών, στις οποίες αποδίδει παραδοσιακά παραμύθια της Ιαπωνίας καθώς και προσωπικά κείμενα του Λευκάδιου Χερν.
Τα κείμενα του Εθνικού Ποιητή της Ιαπωνίας και Ελληνικής καταγωγής συγγραφέα και δημοσιογράφου Λευκάδιου Χερν, έχουν μεταγραφεί και διακοσμηθεί σε ζωική περγαμηνή με την χρήση υλικών και τεχνικών του μεσαιωνικού χειρογράφου.
Οι Μεγαλογράμματες και Μικρογράμματες γραφές που έχουν χρησιμοποιηθεί προέρχονται από ελληνικά χειρόγραφα από τον 6ο έως τον 13ο μ.Χ. αιώνα, ενώ τα μέσα γραφής τους είναι το μελάνι και το φτερό, συνήθως από χήνα ή παγώνι.
Η ιδιαιτερότητα της περγαμηνής ως υλικού, τα έντονα χρώματα των μελανιών, το φύλλο χρυσού και ασημιού και τα διακοσμητικά στοιχεία από διάφορους πολιτισμούς συνθέτουν μαζί με τις καλλιγραφικές γραφές μια εικόνα των κειμένων ιδιόμορφη και εντελώς πρωτότυπη.
Η Μαρία Γενιτσαρίου μιλώντας για τη δουλειά της αναφέρει:
«Η γραφή ήταν ανέκαθεν ένας από τους πιο σημαντικούς τρόπους έκφρασης της ανθρώπινης φύσης. Η καλλιγραφία από την άλλη εξέφραζε πάντα τα ιδιαίτερα στοιχεία της προσωπικότητας του κάθε ατόμου, ασχέτως χώρου, χρόνου, φυλής και γλώσσας.
Όταν γύρω στο 1994 πρωτοείδα ελληνικά διακοσμημένα χειρόγραφα, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η διαφορετική αίσθηση που αποκτούσε το κείμενο ανάλογα με τη γραφή και τη διακόσμηση που είχε επιλεγεί για το εκάστοτε χειρόγραφο.
Πώς δηλαδή οι λέξεις και τα γράμματα αποκτούσαν όγκο και δύναμη στις επίσημες μεγαλογράμματες γραμματοσειρές ή γίνονταν ανάλαφρα στολίδια στις μαργαριτόπλεκτες μικρογράμματες.
Το δεύτερο στοιχείο που με εντυπωσίασε ήταν το φως και η διαφάνεια που απέπνεε το χειρόγραφο ως έργο τέχνης. Ευτυχώς για μένα η εποχή μας μου δίνει την ευχέρεια να χρησιμοποιήσω υλικά και τεχνικές διαφορετικών εποχών και σχολών επιλέγοντας την κάθε μία ανάλογα με το κείμενο που θέλω να μεταγράψω/διακοσμήσω και τον σκοπό που θέλω να επιτύχω.
Ο σκοπός μου ήταν και είναι ένας: Να αναδείξω το ίδιο το κείμενο δίνοντάς του πίσω τη δυναμική και τη μοναδικότητα που τόσο εύκολα ισοπεδώνεται στην εποχή μας, στην οποία ο όγκος της πληροφορίας είναι συνήθως πιο σημαντικός από το περιεχόμενό της.»
Και για να το περιγράψει πιο γλαφυρά τη δουλειά της, η Μαρία Γενιτσαρίου χρησιμοποιεί τα λόγια του Λευκάδιου Χερν:
«Επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούν πια να δουν το χρώμα, τις αποχρώσεις που έχουν οι λέξεις, τη μυστική φανταστική κίνησή τους, επειδή δεν μπορούν να αφουγκραστούν το ψιθύρισμα των λέξεων, το θρόισμα που κάνουν τα γράμματα το ένα μετά το άλλο, το ονειρεμένο φλάουτο, τα ονειρεμένα τύμπανα που απαλά και παράξενα παίζουν οι λέξεις, επειδή δεν αισθάνονται τον μορφασμό των λέξεων, τη συνοφρύωση και την έξαψη των λέξεων, το κλάμα, τη λύσσα, το πανδαιμόνιο και την ανταρσία των λέξεων, επειδή δεν αισθάνονται καθόλου τη λάμψη των λέξεων, το άρωμα και τη δυσοσμία τους, την απαλότητα ή τη σκληράδα, τη στέγνια ή τους χυμούς των λέξεων, είναι λόγος αυτός να μην προσπαθήσουμε να τους ωθήσουμε να τα ακούσουν, να τα δουν, να τα αισθανθούν όλα αυτά;»
Διάρκεια Έκθεσης: 1 έως 14 Οκτωβρίου 2012. Ώρες λειτουργίας καθημερινά: 10:00 -20:00. Eίσοδος ελεύθερη.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ειδικά για τους μικρούς μας φίλους
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Καλλιγραφικές Αποτυπώσεις σε περγαμηνή: Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν», το Ίδρυμα Ευγενίδου προσκαλεί τους μικρούς του φίλους (ηλικίας 10-13 ετών), σε ένα ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τη Μαρία Γενιτσαρίου και περιλαμβάνει ξενάγηση στην έκθεση και κατόπιν εργαστήριο στη Βιβλιοθήκη, σχετικό με την ιστορία της ελληνικής καλλιγραφίας.
Κατά την διάρκεια της ξενάγησης τα παιδιά θα ταξιδέψουν μέσα από τις ιστορίες του Λευκάδιου Χερν, ενώ στο εργαστήριο θα γνωρίσουν τους τρόπους γραφής που χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα από τον 1ο έως τον 11ο μ.Χ. αιώνα, καλλιγραφώντας και μεταγράφοντας τα δικά τους κείμενα. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί τις ακόλουθες ημερομηνίες και ώρες:
Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 18:30 - 19:30 και
Πέμπτη 11 Οκτωβρίου, 18:30 - 19:30.
Η είσοδος είναι ελεύθερη, απαραίτητη όμως είναι η κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα της Βιβλιοθήκης: 210 – 9469631 και 32.
Μαρία Γενιτσαρίου
Βιογραφικό Σημείωμα
Γεννήθηκε το 1966 στον Πειραιά. Σπούδασε ελεύθερο σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, γραφικές τέχνες και αγιογραφία σε εργαστήρια των Αθηνών καθώς και παλαιογραφία στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας. Έχει εικονογραφήσει αρκετά παιδικά παραμύθια, κόμικς και ποιητικά κείμενα, όμως ο κύριος όγκος δουλειάς της αφορά στην ελληνική καλλιγραφία και μικρογραφία.
Με κύριο μέσο το μελάνι χρησιμοποιεί υλικά όπως η περγαμηνή, ο πάπυρος, το φύλλο χρυσού κ.ά., για να μεταγράψει και να διακοσμήσει κλασικά και σύγχρονα κείμενα. Με τον τρόπο αυτό το αισθητικό αποτέλεσμα αποπνέει ατμόσφαιρα μεσαιωνικού χειρογράφου.
Ίδρυμα Ευγενίδου, Γραφείο Τύπου:
Εύη Γαρδίκη, e-mail: gardiki@eugenfound.edu.gr
Φωτογραφικό υλικό για τα ΜΜΕ σε υψηλή ανάλυση, σχετικά με την έκθεση, διαθέσιμες στο
ftp://eugen.eugenfound.edu.gr/GENITSARIOU
Αφήστε τα σχόλια σας…. τις απόψεις σας …
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
πειτε την γνώμη σας .....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Το Biotevma.blogspot.gr δεν φέρει καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια των επισκεπτών. Ο σχολιαστής είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για οποιοδήποτε περιεχόμενο καθιστά διαθέσιμο μέσω του συστήματος σχολιασμού.